معنى كلمة فلان سره باتع

ما معنى كلمة سره باتع بالمصري، حيث يعتبر ذلك المصطلح من المصطلحات الشهيرة والمعروفة جدا في المجتمع المصري وتقال كثيرا حيث يقال في مواقف معينة ولاشخاص معينين  حصول تلك المواقف، وانتشر ذلك المصطلح جد مؤخرا على مواقع السوشيال ميديا مثل الفيسبوك وتويتر وذلك بسبب المسلسل المصري الذي يعرض في رمضان وهو مسلسل سره باتع.

وفي هذا المقال من موقع عرب فور نت سوف نوضح يعني ايه سره باتع بالمصري، وش معنى سره باتع، ما معنى الشيخ البعيد سره باتع، ايش معنى كلمة سره باتع وكل التفاصيل المتعلقة بتلك الكلمة واستخداماتها.

 

معنى سره باتع
معنى سره باتع


معنى سره الباتع

معنى كلمة سره باتع بالمصري، حيث انه مثل شعبي قديم معناه مفعوله كبير او ليه كرامات، وكلمه سره باتع كانت بتستخدمها الستات لوصف المعالجين الروحانيين اللي هما في الاغلب بيبقوا دجالين، لما كانت الست تقعد مع صاحبتها وتقولها ياختى اشمعنا الشيخ البعيد ده فترد عليها وتقولها "أيوه الشيخ البعيد سره باتع فعلًا" يعنى مفعوله اقوي يعني عندة كرامات.

وبتتقال كتير بردو بين الشباب لما حد يتوقع حاجة والحاجة دي تحصل فعلا فيقولة علية فلان دة سرة باتع، وبردو لما البنت تقول حاجة او لما تكون مش مطمنة لحاجة معينة وفعلا يطلع ظنها في محلة ساعتها بيقولة عليها اصل سرها باتع، وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا بالتفصيل على وش معنى سره الباتع في مصر، معنى الشيخ البعيد سره باتع.




close