معنى كلمة دشمل بالمصري

ما معنى كلمة دشمل بالمصري وفي السوشيال ميديا ويعني ايه دشمل امه وما هي دشملة الخواطر، حيث انتشرت العديد من الكلمات والمصطلحات الغريبة في الفترة الاخيرة والتي تعتبر دخيلة علي اللغة العربية وخصوصا على منصات التواصل الاجتماعي مثل الفيسبوك وتويتر وغيرها من مواقع التواصل الاجتماعى ومن ضمن تلك الكلمات هي معنى دشمل بالمصري.

ولذلك سنتعرف في هذا الموضوع من على موقع عرب فور نت يعني ايه دشمل امه، ما معنى كلمة دشمل في السوشيال ميديا، واصل تلك الكلمة والمقصود منها ايه وتفاصيل كثيرة وكل ما تريد معرفتة حول ذلك المصطلح.

 

معنى كلمة دشمل
معنى كلمة دشمل

 

معاني كلمات اخري

معنى دشمل

معنى دشمل بالمصري، حيث انها في الاصل كلمة مصرية ومنتشرة جدا علي مواقع السوشيال ميديا مثل فيس بوك وتويتر وغيرها من وسائل التواصل الاجتماعي حيث تقال بين المصريين ولها معنى معروف في الشارع المصري ولكن لا احد يعرف متي بدأت تقال.

ولكنها لها معنى ودلالة ومقصد واضح وهو انه ضرب او قصف جبهه او بالعامية اكثر فتعني طير جبهتة اللي هو بالعربي كدة انه رد عليه كلامة بكلام عكس اللي قاله وكذبة وساعات بتبقي مش مجرد تكذيب.

وفي بعض الاحيان ممكن توصل للتقليل منه في الرد عن طريق السخرية والاستهزاء، عشان كدة في كثير من الاحيان بتقرأ او بتسمع عبارة دشملة الخواطر انه مجبرش بخاطرة في الرد وهو دة معنى دشملة الخواطر.

معنى كلمة دشمل

معنى كلمة دشمل بالمصري، حيث تعتبر من اكثر الكلمات المنتشرة في المجتمع المصري وتقال كثير بين الشباب، وبنلاقيها اغلب الوقت لما حد يقصف جبهة حد او يتريق على حد وتلاقيه حد تالت في التعليقات بيقول دشمل ياكنج، و معنى الدشملة هو لفظ مصري اي كلمة عامية مصرية بمعنى الدعفلة.

طبعا هتقولي هو انا عارف يعني ايه دشمل لما اعرف يعني ايه دعفل، دشمل او دعفل كل دى مصلطحات اخترعها المصريين وكلها في الاخر معناها بتيجي بمعنى الضرب بالكلام او احرجة في الكلام بس طريقة صايعة، يعني لما اقولك دشمل يعني اضرب او اقصف جبهه او افتك او كسر مايهمكش او اي حاجة فيها خراب وده طبعا لاننا شعب يعشق الدشملة واكتر لفظ بيتقال في الكلمة دي هي جملة دشمل امه.

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا على ما معنى كلمة دشمل بالمصري، ما معنى دشمل في السوشيال ميديا، ما هي الدشملة، وش معنى دشملة الخواطر، يعني ايه دشمل ياكنج، وكل التفاصيل المتعلقة بمصطلح الدشملة.




close