يعني ايه سوفت وير وما انواع السوفت وير software

ما هو السوفت وير و ما معنى سوفت وير, و ما هي اهم شركات السوفت وير وانواع السوفت وير و هل تختلف شركات سوفت وير فيما بينها؟ اعرف كل شيء عن السوفت وير من خلال تلك المقال سوف نتناول كل تلك الاسئله حول ذلك المجال والذي شغل بال الكثيرين ممن لديهم الفضول لمعرفه معلومات او ممن يريدون العمل في ذلك المجال. 


يعني ايه سوفت وير وما انواع السوفت وير
يعني ايه سوفت وير وما انواع السوفت وير

 

ما هو السوفت وير - معنى سوفت وير

السوفت وير هو عبارة عن أشياء إلكترونية وهمية وغير ملمومسة مثل أنظمة التشغيل التي تسمى operating systems مثل نظام التشغيل ويندوز وأندرويد android و ios وغيرها ومثل البرامج والألعاب فهذه أشياء غير ملموسة وتكون داخل النظام، لكي تصل الفكرة أكثر، ماذا تعني كلمة سوفت وير Software بالعربية ؟ معناها الحرفي هو برمجة او برمجية  والبرمجية تعني أن كل شيء مبني على البرمجة والذي يبنىْ على البرمجة فهو غير ملموس، إذاً البرامج هي تصمم من خلال البرمجة وأنظمة التشغيل تصمم من خلال البرمجة وجميعها غير ملموسة، وهكذا.

قد يهمك ايضا معرفة: كيفية عمل سوفت وير للموبايل

ما هو السوفت وير للهاتف

إن السوفت وير هو البرنامج الخاص بتشغيل أجهزة الأندرويد ومثال عليها سوفت وير أجهزة سامسونج، وهو بمثابة نظام الويندوز لاجهزة الكمبيوتر، ويعتبر نظام السوفت وير هو المسئول عن تشغيل الجهاز وفتح التطبيقات من خلاله لذا إذا ما وجدت أن هناك بطئا في الجهاز أو أنه يقوم بعمل إعادة تشغيل من تلقاء نفسه أو هناك برامج لا تعمل فتلك إشارة إلى ضرورة عمل برنامج سوفت وير للجهاز من أجل أن يعمل بالكفاءة الكاملة لذا سنقدم في المقال كيفية عمل برنامج سوفت وير أو تنصيبه على جهازك وتحميله مع اختيار النوع المناسب لجهازك.

انواع السوفت وير للكمبيوتر و للموبايل

ينقسم السوفت وير software الى عدة انواع مختلفة وهي:

  • سوفت وير تجارى: هى سوفتوير برنامج او نظام تشغيل مش مجانى ولازم اللى بيستخدمها يدفع فيها مقابل فلوس ، و ليها رخصه من الشركة او الشخص اللى عاملها وما ينفعش استخداما الا لما تشتريها ، وشراء البرامج دى مش بيدي الشارى حق ملكيتها و انما يديله حق استخدامها بس ، كمان فيه انواع من البرامج دى لازم الشارى يجدد رخصة استعمالها كل فترة زى برامج الحمايه والانتى فيروس وغيرها.
  • سوفت وير مجانى لفتره معينه : و اللى بيعرف تَرِيِل trial software ، دى بتبقى برامج مجانيه لفتره زمنيه معينه مش بتبقي مدي الحياه يعني ، عشان المستخدم يحربها و يشوف امكانيتها وهل حتكون مفيده ليه او لأ عشان لو هيشتريها فيما بعد ، وبعد كده بتتوقف و لازم اليوزر يشترى حق استخدامها عشان تفضل شغاله معاه ويستفيد بيها.
  • سوفت وير مجانى : دى برامج مجانيه و ليها حقوق ملكية زى السوفتوير التجارى انما مش مطلوب من المستخدم يدفع عشان يستخدمها يعني مجانيه مش بيدفع مقابلها اي فلوس خالص.
  • سوفت وير عام : ودى برامج ممكن اى حد يعدل فيها حسب ماهوه عايز.

ما هي اهم شركات السوفت وير

 توجد العديد من الشركات الشهيرة في مجال السوفت وير ومن ضمن اشهر تلك الشركات هي:

  • مايكروسوفت واشنطن – أمريكا .
  • أوراكل كاليفورنيا – أمريكا .
  • ساب وولدورف - ألمانيا .
  • سيمانتك Semantec. كاليفورنيا .
  • في.إم.وير VMware. كاليفورنيا .
  • إتش.سي.إل تكنولوجيز HCL Technologies. أوتار بارديش - الهند.
  • فايسيرف Fiserv. ويسكنسن - أمريكا .
  • إنتويت Intuit. كاليفورنيا .
مواضيع اخرى مشابهه
 

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا ما هو السوفت وير, أنواع السوفت وير, يمكنك متابعة المزيد من تلك المواضيع من على موقع عرب فور نت من خلال قسم ما هو .




close