معنى كلمة بترول Troll

ماذا تعني كلمة بترول

 كلمة بترول Troll اصلها ومعناها بالانجليزي، انتشرت مؤخرا الكثير من المصطلحات الغريبة علي مجتمعنا المصري و العربي وخصوصا علي مواقع التواصل الاجتماعي والسوشيال ميديا ومن تلك المصطلحات هي كلمة ترول والتي انتشرت بشدة بين الميمرز واصحاب الكوميكس علي الفيس بوك وتويتر وانستجرام وفي هذا الموضوع سوف اشرح لكم يعني بترول وما اصلها والمقصود منها ومعنى trolling والكثير من التفاصيل حول تلك الكلمه، يمكنك معرفة المزيد من الكلمات من خلال موقع عرب فور نت من خلال قسم معاني الكلمات .


معنى كلمة بترول Troll
معنى كلمة بترول Troll

 

معاني كلمات اخري

معنى كلمة موف اون move on

معنى كلمه سيمب simp


معنى كلمة بترول بالانجليزي

كلمة بترول هي في الاصل كلمة انجليزية وتكتب هكذا Troll وتعني حرفيا القزم ولكنها لها معنى اخر بين المميرز وصانعي المحتوي الكوميدي واصحاب الكوميكس.


اصل كلمة بترول

تلك الكلمة باللغة العربية وتعني يتصيد وانتشرت هذه الكلمة في الصفحات الانجليزية المهتمة بالكوميكس والميمز والتي تقوم بتصيد الاخطاء وعمل منها مواقف مضحكة.


يعني ايه بترول في السوشيال ميديا

 الترول هو السخرية من الشيء او بالمصري كده الترول هو التريقة والترويش علي مخاليق الله،  وبنشوف ده كتير في الكومنتس عالفيسبوك لما تلاقي حد بيقول للتانى ياسطي انت بتتكلم بجد ولا بتترول اللي هو انت بتتكلم بجد ولا بتتريق، ولما حد يهظر مع حد ويفتكرة بيتكلم جد فبيرد عليه ويقولو انا بترول انت نرم ولا ايه، ويبقي كدة وضحنالكم معنى كلمة بترل trolling .


تعليقات