معنى كلمة بكاسة بالمصري ويعني ايه بيتباكس والشخص البكس

ما معنى كلمة بكاسة بالمصري و يعني ايه بيتباكس بالمصري و من هو الشخص البكس، مع انتشار السوشيال ميديا بتنتشر الكثير من الكلمات العامية الغريبة على اللغة العربية حيث انتشرت مؤخرا بعض الكلمات العامية المصرية علي السوشيال ميديا مثل فيس بوك وتويتر وغيرها من مواقع التواصل الاجتماعي وانتشرت العديد من الاسئلة حول تلك المصطلحات من ضمنها يعني ايه بكاسة.

ولذلك سوف نوضح لكم في هذا الموضوع من موقع عرب فور نت ما معنى كلمة بكاسه ومين هو الشخص البكس وازاي بيتباكس وجاب البكاسة دي كلها منين وازاي نتعامل مع الناس البكسين يعني ايه عيل بكس وكل ما تريد معرفتة حول ما معنى كلمة بكاسة بالمصري.

 

معنى كلمة بكاسة
معنى كلمة بكاسة


معاني كلمات اخرى

معنى كلمة بكاسة

يعني ايه بكاسة بالمصري، قبل مانبدأ نتكلم عن معنى البكاسة لازم نعرف مين هو البكس، البني ادم البكس ده هو الشخص البجح والرزل والرخم ولكن البجاحه والتناحه هي صفته الرئيسية والبكاسة هي البجاحة وعدم طلب الشئ بإحترام وبسخافة.

يعتبر كدة معنى كلمة بكس في مصر ان اللي بيطلب حاجة بيبقي بني ادم بيجمع ما بين قلة الذوق والبجاحة والتناحة والرخامة كل دة في شخصية واحدة.

معنى كلمة بيتباكس

تعتبر تلك الكلمة من الكلمات اللي بنقراها كتير في السوشيال ميديا وبنسمعها بردو في مواقف معينة، و معنى بيتباكس بالمصري ان الشخص بيطلب حاجة ببجاحة وبقلة ذوق وممكن يكون شايف ان الحاجة دي انت محتاجها اكتر منه ومع ذلك مبيتكسفش انه يطلبها منك عادي، يمكنك ايضا التعرف على معنى كلمة مبضون.

معنى بكس

ما معنى كلمة بكس بالمصري، تعتبر تلك الكلمة من اكتر الكلمات المنتشرة بين الشباب في مصر وهي صفة سيئة في الشخص اللي من النوع دة، و معنى كلمة بكس هو الشخص البجح اللي مبيتحرجش من حاجة ومعندوش اي مشكلة ان يطلب اي حاجة في اي وقت مهما كانت الظروف الشخص اللي بيطلب منه.

وانتشرت علي مواقع التواصل الاجتماعي  وزي ما وضحنا معنى كلمة بكاسة بالمصري هي البجاحه والتناحه والشخصية الي مابتتكسفش باللهجة المصرية، ولكن باللغة العربية معناها الشخص الذي لا يستحي بمعنى انه شخص عديم الاحساس والخجل ولا يمتلك ذوق في تصرفاته.

معنى كلمة بكاسة

ما معنى كلمة بكأسة بالمصري، انتشرت تصرفات الناس البكسة واللي تصرفاتهم بتبقى بكاسة في بكاسة، مثال على الناس البكسة مثلا انت وواحد بكس ماشيين مع بعض وانت طلعت سجارة البكس ده هيقولك هات سجارة وهو معاه في جيبه.

والمثال هنا مش شرط عن السجائر لان هذه الكلمة منتشرة وسط الشباب المصري لكن بشكل عام، من الاخر شخصية البكس انه بيرميها عليك، وبيستخصر في نفسه الحاجه وعادي ياخدها منك بكل تناحه وبجاحه من غير اى كسوف.

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا على ما معنى كلمة بكاسة بالمصري وفي اللغة العربية، وش معنى كلمة بيتباكس في اللهجة المصرية، ما معنى بكس بالمصري، وكل التفاصيل المتعلقة بتلك الكلمة. 




close