معنى كلمة عط بالمصري ويعني ايه عطاط

ما معنى كلمة عط بالمصري وفي السوشيال ميديا وما هو العط و العطاطين، تتداول الكثير من الكلمات المنتشرة في الشارع المصري و التي اصبحت منتشرة اكثر من خلال وسائل التواصل الاجتاعي، ومن ضمن تلك الكلمات هي كلمة يعط او عط والتي اصبحت متدواله جدا متداولة مثلها مثل كلمات اخرى كثيرة.

ولذلك سوف نتناول في هذا المقال من موقع عرب فو رنت يعني ايه عط بالمصري وفي السوشيال ميديا، وش معنى كلمة عطاط بالمصري وايه المقصود بيها، ما معنى عط بالمصري وكل التفاصيل المتعلقة بتلك الكلمة. 

 

معنى كلمة عط
معنى كلمة عط

 

معاني كلمات اخرى

معنى كلمة عطاط

ما معنى كلمة عط او عطاط في العامية المصرية، هي في الاصل كلمة مصرية وانتشرت من خلال الافلام المصرية والتي تتحدث عن الرجل النسوانجي وانتشرت معها ايضا مصطلح عطاطه.

و معنى كلمة عطاطة بالمصري هي المرأة التي تمشي علي حل شعرها بالمصرية العامية، عشان كدة بتسمع في الافلام او بتقرأ على مواقع السوشيال ميديا جملة انت عيل عطاط او انتي ست عطاطة.

يعني ايه عط بالمصري

ما معنى كلمة يعط بالمصري، تلك الكلمة معناها يصيع او يروح يلف فى اي مكان بدون هدف او يروح يعمل حاجه مش مفيدة وفى المقابل هو عنده واجب لازم يعمله، بالمصري او بالعامية كدة يعني مقضيها ومضيع وقته في اي حاجه من غير هدف.

وبيتقال عليه في مصر بيتسرمح وبيضيع وقته مجهودة في حاجات مش مهمة في حياته بل بالعكس ممكن الحاجات تضرة زي انه بيعط وبيشرب سجاير مع اصحابة او بيعط في مكان مشبوة وهكذا من انوع العط اللي تودي صاحبها في داهية.

امتي تتقال كلمة يعط

كلمة يعط او عطاط او العط بتتقال في كثير من المواقف زي لما مثلاً مراتك تبقي عايزاك تعملها حاجه وتطنشها وتنزل القهوة لما ترجع البيت هي تقولك يعني معملتش الي قولتلك عليه ونزلت تعط مع صحابك.

فالمغزي هنا من الكلمة انه راح عمل حاجه مش مفيدة وفى الناحية التانية كان عنده شغل او حاجه مهمة لازم يعملها.

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا على ما معنى كلمة عط بالمصري، ما هو معنى العط في اللهجة المصرية، يعني ايه يعط بالمصري. 




close