معنى FYI في الايميل ومعاني اختصارات الايميلات الاخرى

ما معنى fyi في الايميل وما هي اشهر الاختصارات المستخدمة في الايميل ومعانيها ومتى تستخدم، حيث انتشرت مؤخرا العديد من الاختصارات الانجليزية وتلك الاختصارات في كثير من الاحيان غريبة على بعض الناس وخصوصا الموظفين الذين يستخدمون الميل ومن ضمنها اختصار fyi.

ولذلك سوف نوضح لكم في هذا الموضوع من موقع عرب فور نت وش معنى fyi في الايميل وما اصل تلك الكلمة وفيما تستخدم والكثير من التفاصيل وكل ما تريد معرفتة وسنوضح ايضا معاني معظم الاختصارات المستخدمة في الايميل واكثر اختصارات الايميلات الرسمية المستخدمة.


اختصارات الايميلات
اختصارات الايميلات


معنى fyi

معنى كلمة fyi بالانجليزي هي اختصار للجملة الانجليزية For Your Information وتلك الجملة تعني بالعربي للعلم او لمعلوماتك او اضف الى معلوماتك ويستخدم ذلك الاختصار كثيرا في المراسلات في الايميل بين الموظفين في العديد من الشركات وسنوضح اكثر بالتفصيل في الفقرة القادمة عن تلك الكلمة واستخداماتها والعديد من اختصارات الايميلات الاخرى.

قد يهمك معرفة: معنى اختصار GPA

معنى FYI في الايميل

يستخدم fyi في الايميل في مجال الاعمال والشغل وارسال الايميلات بين الموظفين، فعندما يقوم موظف بارسال ميل الى موظف اخر اي كان درجتة الوظيفية ويريد ان يضيف الى معلومة جديدة في  تفاصيل الشغل او يريد ان يخبرة بحدث ما يرسل له كلمة FYI ثم يخبرها بعدها بالمعلومة وكما ذكرنا سابقا ان ذلك المصطلح اختصار لجملة For Your Information والتي تعني في اللغة العربية للعلم او اضف الى معلوماتك او ضع في اعتبارك. 

قد يهمك ايضا معرفة: معنى كلمه toxic

أشهر الاختصارات المستخدمة في الإيميل

الاختصارات المستخدمة في الايميل، حيث يوجد العديد من الاختصارات الايميلات التي نقابلها يوميا اثناء العمل من استقبال المراسلات او كما تسمي الايميلات ومن ضمن تلك اختصارات الايميل التي لا يخلوا منهم اى ايميل احترافي Professional Email هي:

  • معنى اختصار BR: دايما بتلاقيها فى نهاية الميل Mail وبتبقي مكتوبة كدة Thanks & BR ودى اختصار لـ Best Regards وتعني مع اطيب التحيات، ودايما بتتكبت في ختام الميل، فياريت اي Mail بتبعته و حطها فى Signature بتاعتك عشان تبقي موجودة تلقائيا في اي ايميل تبعتة.
  • معنى إختصار OOO: دى اختصار لـ Out Of Office وتعني برة المكتب وهتلاقيها فى اغلب الـ Auto Reply لاى عميل بتكلمه وهو مسافر او مؤتمر ما ودايما بتبقى محددة بفترة مثلا : I will be out of the office starting (Starting Date) through (End Date) returning(Date of Return).
  • معنى اختصار KFA في الايميل: اختصار KFA في الايميل دى اختصار لجملة Kindly Find Attached ومعناها تجده فى المرفق وهتلاقيها برضو فى اخرالـ Mail علشان يلفت نظرك تبص على Report او File اللى بعته لك مع الايميل.
  • معنى ASAP: اختصارلجملة As Soon As Possible ، As soon as possible اسرع وقت ممكن، وغالبا هتجى لك من مديرك Manger طالب فيها Report او Comment عن Task معين بتعمله وبيستعجلك يعني مسافة ما تقرأه ترد على طول.
  • معنى اختصار HYG: اختصارات الايميلات HYG هو اختصار لجملة Here You Go يعني اتفضل، وهتلاقيها لما تبقى بتطلب من العميل يحدد ميعاد للـ Meeting فهيرد عليك بيها و يحدد اقرب وقت .
  • معنى اختصار WFH: دى اختصار لجملة Working From Home تعني هشتغل من البيت، لما تبقى مطبق مش هتبقى فى الدوام بتحطها فى الـ Auto reply اللى بينك و بينك زمايلك فى الشركة .
  • معنى اختصار EOD: دى اختصار لجملة End Of Day معناها مع نهاية الدوام او مع نهاية اليوم، وبتسخدمها لما يطلب منك Report مثلا و عندك Tasks كتير و مش هتعرف تأجل اللى بتعمله، فبتسخدم فى الرد EOD لما اخلص يعني هبعتها فى اخر اليوم .
  • معنى اختصار PFA: اختصارات الايميلات PFA ودة اختصار لجملة Please Find Attached واللي معناها بالعربي انك تفتح الملف المرفق ودة بيبقى ملف مرفق مع الايميل اللي مرسل اليك سواء كان الملف دة صورة او فيديو او اكسيل او اي ملف اخر.

وفي نهاية المقال نكون وضحنا ما معنى FYI في الايميل و ما اشهر اختصارات الايميلات المنتشرة واللي بنسبة كبيرة بتقابلها في اي Professional Emails، أشهر الاختصارات المستخدمة في الإيميل، يمكنك ايضا التعرف على معنى كلمة cool في المكيف.




close