معنى كلمة سيكا في الجيش

ما معنى كلمة سيكا في الجيش المصري, كلمة سيكا والعسكري السيكا من الكلمات المنتشرة في الجيش المصري وتقال لمجموعة معينة من العساكر التي تقوم بأدوار محددة , وفي هذا المقال سوف نتعرف على يعني ايه سيكا في الجيش , معنى كلمة سيكا بالمصري, و معنى كلمة سيكا بالانجليزي soldier sika , فقط من على موقع عرب فور نت .

 

معنى كلمة سيكا في الجيش
معنى كلمة سيكا في الجيش

 

ما معنى كلمة سيكا في الجيش؟

اصل كلمة سيكا في الجيش المصري حيث تعتبر من اكثر الكلمات شيوعا وهي في الاصل اختصار لكلمة سيكرتارية وعساكر السيكا دول عبارة عن مجموعة الاشخاص اللي بتقوم بالاعمال المكتبية في الوحدة او الكتيبة يعنى العسكري اللي بيقعد على الكمبيوتر ودة المعنى الظاهر لكن المعنى المتداول حاجة تانية هنوضحة في الفقرة القادمة .

اقرأ ايضا: معنى الشهادة الحمراء و أنواع شهادات الجيش

معنى كلمة عسكري سيكا

العسكري السيكا بالمصري في الجيش هو الشخص اللي بيشتغل مساعد لقائد الوحدة او الكتيبة وبيعمله شاى وقهوة وبيودي هدومه المغسلة ويسوقله عربيته وكده هو ده الشخص السيكا وطبعا معظم العساكر بترفض تبقي عساكر سيكا لانها تعتبر اهانة وقلة قيمة ولكن البعض الاخر بيقولك سنة سيكا وامسحها بأستيكة, وبكدة نبقى اتعرفنا ماذا تعني كلمة سيكا بالمصري؟ .


وفي نهاية المقال نكون فهمنا معنى سيكا, يعني ايه كلمة سيكا بالمصري وفي الجيش ومن هو العسكري السيكا , يمكنك معرفة المزيد من الكلمات والصطلحات من موقع عرب فور نت من خلال قسم معاني الكلمات .


تعليقات



close