معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا

ما معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا وفي اللغة العربية، كلمة ودي من الكلمات التي تقال كثيرا وخصوصا على مواقع السوشيال ميديا مثل الفيس بوك وتويتر وغيرها ولكن اغلبنا لا يعرف معناها والمقصود منها ايه.

وفي هذا المقال سوف من موقع عرب فور نت سوف تعرف ما معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا، ما معنى كلمة ودي في اللغة العربية وما اصل تلك الكلمة.

 

معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا
معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا


معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا

كلمة ودي من الكلمات اللي بنقراها كتير في الفيسبوك وتويتر وانستقرام، والكلمة دي جاية من اللغة الإنجليزية وبالتحديد من كلمة “I would”، وده معناه “أود”، او “أحب”، ومع مرور الوقت كلمة “ودي” اتحرفت على وسائل التواصل ااجتماعي، واصبح معنى كلمة ودي في السوشيال ميديا تستخدم للتعبير عن الاهتمام والحب.

وكمان بيستخدموها للتعبير عن الرغبة في عمل حاجة معينة، لكن بالنسبة لاستخدامها على مواقع التواصل الاجتماعي فممكن تستخدم في كلام بسيط مثل “ودي أشوف صورتك الجديدة”، وممكن كمان تستخدم لتعبر عن الود والمحبة بسيطة مثل “ودي أحكيلك إني بحبك”، يمكنك ايضا التعرف على معنى كلمة يب في السوشيال ميديا .

معنى كلمة ودي

كلمة ودي بتتقال كتير اوي في المجتمع المصري ومن الكلمات المشهورة في اللهجة المصرية و معنى كلمة ودي في العامية المصرية بالحب او بالتراضي يعني مثلا لما حد يقولك ان خلصتللك المصلحة دي بشكل ودي يعني انا خلصتهالك بالحب اي محبة بيني وبينك.

وبيتقال بردو مثلا انا الود ودي كنت جيتلك بس حصلتلي ظروف منعتني ومعنى الجملة دي انا كان نفسي اجيلك محبة بس الظروف، اما بالنسبة لـ معنى كلمة ودي بالعربية فدي مش لها معنى معين في اللغة العربية لانها في الاصل كلمة مشتقة من اللغة الانجليزية، بس في مصر بنستخدمها بشكل كبير في الحياة اليومية.

وكلنا بنعرف إن “ودي” بتعني “أنا عايز” أو “أحب” أو “مبسوط” أو “مهتم” زي ماقولنا في المثالين اللي فوق، وبكدة نقدر نقول ان الكلمة دي كلمة جميلة وسهلة الاستخدام، وبتساعد في التعبير عن المشاعر الحلوة والود اللي بين الناس وبتحافظ على التواصل الجميل، وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا على وش معني كلمة ودي بالانجليزي وبالمصري.

معاني كلمات اخرى
 



close