معنى كلمة جضيت بالمصري وفي السوشيال ميديا

ما معنى كلمة جضيت بالمصري و في السوشيال ميديا و يعني ايه جاضض وجاضة بالعامية المصرية، انتشرت تلك الكلمة علي مواقع التواصل الاجتماعي وفي مجتمعنا المصري والتي لا يعرف الكثير ما معنى جاضض بالمصري واصلها وايه المقصود منها.

وسوف نتناول في هذا الموضوع من موقع عرب فور نت ما معنى كلمة جضيت بالمصري ويعني ايه جضيت وانا جاضة، معنى كلمة جاضض في السوشيال ميديا، وتفاصيل اخري حول تلك الكلمة والمقصود منها واسئلة سوف نجيب عليها مثل ما معنى كلمة جاضض بالمصري، ما معنى جضيت بالمصري، معنى جاضه في مصر، وما سبب انتشارها واصلها.


معنى كلمة جضيت

 

معانى كلمات اخرى

معنى كلمة جضيت بالمصري

يعني ايه انا جضيت بالمصري، ظهرت كلمة جاضض وجضيت في اوائل عام 2021 بين المصريين وخصوصا على مواقع التواصل الاجتماعي وبقي تريند لفترة كبيرة جدا ويمكن لحد وقتنا هذا، كل ما كلم حد يقولي ياعم سيبنى انا جاضض او انه بجد حاجة تضايق او تخنق ويقال بعدها انا جضيت.

طب ما معنى أنا جضيت وايه اصلها وليه انتشرت بالسرعة دى، معنى كلمة جاضض هو مخنوق جدا ومضايق وبالتالي معنى جضيت المقصود بيها انه حصل حاجة او موقف معين وبالتالي اتضايقت او اتخنقت وبقيت على اخري من الخنقة والزعل.

اما بالنسبة الى اصل كلمة جاضض وكلمة جاضض او جضيت هي كلمة انجليزية الاصل والمنشأ وبتكتب بالشكل ده بالانجليزي ( Jaded ) و جضيت بالانجليزي معناها مُنهك او مُتعب.

معنى كلمة جاضض في السوشيال ميديا

مصطلح جضيت بنقراة يوميا على وسائل التواصل الاجتماعي زي الفيس بوك وتويتر ومعناه مخنوق او وزهقان او قرفان، وده غالبا بتسمعه من صاحبك اللي دايما مكتئب  وجايب اخرة وتلاقيه طول الليل والنهار يقولك ياسطى انا جاضض يسطى انا جضيت منك.

ويعتبر ذلك المصطلح من المصطلحات الشائعة في العامية المصري ولكن لا يوجد لها اصل في اللغة العربية الفصحى وذلك لان اصل تلك الكلمة مشتق من اللغة الانجليزية من كلمة Jaded والتي تعني بالعربي منهك او متعب ولكن مع مرور الوقت حرفها المصريين اصبحت تستخدم لتعبر عن الخنقة والضيق.

معنى كلمة جاضض بالمصري

تعتبر كلمة جاضض من الكلمات والمصطلحات الشائعة في المجتمع المصري وبتتقال كثير في مواقف معينة ومعناها في العامية المصرية انا مخنوق او مضايق او قرفان، والكلمة دي بتتقال للصاحب اللي مخنوق وبيفضفض لصاحبة ويقعد يقولة انا جضيت خلاص وجبت اخرى من اللي بيحصل.

معنى جاضه

ما معنى جاضه، ودي البنات دايما بيقولوها لما البنت بتكون جايبة اخرها من حاجة معينة سواء موقف او فعل معين بمعني اخر انها اتخنقت ومعدش ليها خلق خلاص وتقولي لصاحبتها لما تكون عايزة تفضفض انا جاضة وعلى اخرى.

وفي نهاية المقال نكون قد وضحنا لكم ما معنى جضيت بالمصري، ما معنى كلمة انا جضيت، ما معنى كلمة جاضض بالمصري، معنى جاضه بالمصري، ما معنى كلمة جاضه بالمصري، ما معنى جاضض بالمصري.




close