معنى كلمة طفشان في اللغة العربية وبالمصري

ما معنى كلمة طفشان في اللغة العربية و يعني ايه طفشانة بالمصري، هناك العديد من الكلمات والمصطلحات في اللهجة المصرية التي لا يعرف الكثير معناها واصلها في اللغة العربية ومن ضمن تلك الكلمات هي كلمة طفش او طفشانة والتي انتشرت بشدة في السوشيال ميديا مثل تويتر وفيس بوك وغيرها من مواقع التواصل الاجتماعي.

حيث تتدول تلك الكلمة في مجتمعنا العربي وايضا في مصر، وسوف نتناول في هذا الموضوع من موقع عرب فور نت ايش معنى كلمة طفشانه بالمصري واصل كلمة طفش، وش معنى كلمة طفش في لسان العرب وكل ما تريد معرفتة عن الطفش في مصر.

 

معنى كلمة طفشان
معنى كلمة طفشان


معاني كلمات اخري قد تهمك

معنى كلمة طفشان بالمصري

ما معنى كلمة طفشان او طفشانة في اللهجة المصرية، حيث تعد من اكثر الكلمات اللي بتتقال عند المصريين وبتتقال في مواقف مختلفة على حسب الموقف، وفي الفترة الاخيرة ازدادت معدلات البحث عن ما معنى كلمة طفشانه وده بسبب ترند انتشر على السوشيال ميديا وخصوصا تويتر والفيسبوك علشان كده عملنا موضوع نوضح فيه معنى طفشان بالمصري.

اما عن معنى كلمة طفشانه بالمصري هي انها خرجت ولم تعد ومحدش عارف مكانها فين يعني مثلا ممكن في خناقة بين اتنين متزوجين الزوجة تقول للزوج انا هسيبلك البيت و هطفش، و الطفش هنا المقصود بيه هو الخروج غاضبا، وكذلك الرجل لما بيطفش من حاجة او من حد زي زوجتة مثلا بيقولها انا هسيبلك البيت واطفش عشان ترتاحي مني وارتاح منك.

قد يهمك ايضا معرفة: معنى كلمة خالص مالص بالص

وش معنى كلمة طفشان بالسعودي

الطفش هي كلمة عربية الاصل وبيختلف معناها من دولة للتانية ومن لهجة للتانية وبرده بيختلف معناها حسب الجملة او سياق الكلام يعني مثلا في السعودية كلمة طفشانه معناها زهقانة او تشعر بالملل الشديد وفي نفس البلد كلمة طفشانه معناها خرجت من البيت غاضبة وده يأكد كلامي ان كلمة طفشانه معناها بيختلف حسب الجملة او سياق الحوار.

ودة المقصود منها في دول الخليج عموما، يعني الزوج يقول لزوجته ايش بيكي ؟ فترد عليه وتقوله مافي شي طفشانه شوي وهنا في الجملة دى بيكون معاناها زهقانة شوية او حاسة بملل وفراغ او لما يتقال طفشانه وش اسوي يعني حاسه بالملل والفراغ اعمل ايه.

معنى كلمة طفشانه في المعجم العربي

كلمة طفش في لسان العرب حيث ان طفشان هي كلمة عربية الاصل وبيتم تعريفها في المعجم الرائد ومعجم القاموس المحيط انها مشتقة من الفعل طفش بمعنى فلان طفش من البيت يعني فلان خرج من البيت ولم يعثر علي مكانة اما في معجم اللغة العربية المعاصرفبتتعرف كلمة طفشانه انها مشتقة من الفعل طفش والمقصود بيه وسخ ( جعله متسخ ) يعني لما اقولك فلان طفش الشيء يعني فلان وسخ اي جعله متسخ .

معاني كلمات اخرى

معنى كلمة طفشانه بالانجليزي

ما معنى طفشانه بالانجليزي، طبعا لو هنتعامل مع كلمة طفشان علي انه يشعر بالملل فهيكون معناها بالانجليزى i feel boring يعني انا اشعر بالملل اما بقي لو عاوزين نقول انا طفشانة بالمصري او بلغة السوشيال ميديا فهيكون معناها مختلف خالص وليها معاني كتير في اللغة الانجليزية لكن ابرزهم ممكن نقول Gone .

معنى كلمة طفشان في السوشيال ميديا

ما معنى طفشانة في السوشيال ميديا، حيث تقال تلك الكلمة في العديد من المواقف وتعني كلمة الطفش بشكل عام هو الخروج مسرعا من الغضب وبدون ما حد يعرف هيروح فين، وده اللي بتعمله اى زوجة مصرية اصيلة وهي بتقول لجوزها انا هسيبلك البيت بالعيال واطفش ومش هتعرفلي طريق.

وخلينى برده اضيف معنى مصري اصيل للفعل يطفش والمقصود بيه يكسر زى كده انا اقولك انا طفشت باب الشقة علشان ادخل فالمقصود بيه اني كسرت باب الشقة على اعرف ادخل وغالبا التطفيش هنا بيستخدم للسرقة زى تطفيش العربيات تطفيش الشقق وهكذا.

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا على وش معنى كلمة طفشانة في المعجم العربي و طفشان وما معنى اطفش و طفش باللغة العربية وجميع مشتفاتها في العامية المصرية وفي المملكة العربية السعودية وفي اللغة العربية وكافة الاسئلة المنتشرة عبر محركات البحث ومواقع التواصل الاجتماعي حول تلك الكلمة.




close