المصطلحات الفيسبوكية وجميع مصطلحات الجيل الجديد

المصطلحات الفيسبوكية وجميع مصطلحات الجيل الجديد المتداولة، مع انتشار الفيسبوك ادي الى تداول العديد من المصطلحات الجديدة التي تسمى المصطلحات الفيسبوكية وتسمى ايضا مصطلحات الجيل الجديد وفي معظم تلك الكلمات والمصطلحات مشتقة من اللغة الانجليزية ولكن تستخدم كثيرا على مواقع التواصل الاجتماعي.

وفي هذا المقال من موقع عرب فور نت سوف نتعرف اكثر على المصطلحات الفيسبوكية المتداولة على موقع السوشيال ميديا الشهير فيس بوك وابرز مصطلحات الجيل الجديد وكما تسمى مصطلحات السوشيال ميديا الشهيرة واختصاراتها و مصطلحات الفيس بوك.

 

المصطلحات الفيسبوكية وجميع مصطلحات الجيل الجديد
المصطلحات الفيسبوكية وجميع مصطلحات الجيل الجديد

 

المصطلحات الفيسبوكية

هناك العديد من المصطلحات الفيسبوكية المنتشرة بين الشباب والتي هي في الاصل من اللغة الانجليزية ومن ابرز مصطلحات الجيل الجديد هي:

بوست Post: هو كل ما تقوم بنشره على أى موقع من مواقع التواصل الأجتماعى سواء كان صورة أو بوست نصى أو فيديو أو لينك.

ريتش Reach: ده مصطلح بيتقال على الفيس بوك على أى بوست أنت بتنشره على صفحتك و معناه عدد الناس إللى البوست بتاعك وصل لهم بمعنى ادق كام واحد البوست بتاعك ظهر عنده على News Feeds .

اورجانيك سيرش Organic Reach: يعنى أن البوست بتاعك وصل للناس من غير أعلان يعنى وصول طبيعى بدون أى محفزات .. و ده مهم جدا و بيعتبر عامل مهم لقياس مدى قوتك لأن كل لما معدل الوصول الطبيعى بتاعك بيزيد ده معناه أن قيمة المحتوى إللى بتنشره عالية.

بيد ريتش Paid reach: ده معناه أنك هتدفع فلوس مقابل نشر المحتوى بتاعك أو بمعنى أصح و ادق الفلوس هتكون مقابل وصول المحاوى بتاعك لعدد أكبر من الناس.

بووست Boost: ده معناه أنك تعمل أعلان على أى حاجة ... و معناه الحرفى من القاموس يعنى " زيادة " و ده هتلاقيه دايما بجوار أى بوست على الصفحة بتاعتك.

انجيجمنت Engagement: الكلمة شارحه نفسها بنفسها، و بنطلق الكلمة دى على نوعية البوستات إللى بيتم نشرها بغرض جذب الناس للتفاعل معاك على فكرة معينة أو لعبة أو أىا كان البوست.

كونتنت content: و ده المقصود بيه المحتوى إللى بيتم نشره على أى موقع من مواقع التواصل الأجتماعى و بيختلف شكل المحتوى حسب كل موقع و ده إللى هنتكلم عليه قدام شوية.

كونفرسيشن ريت Conversion Rate: معنى الكلمة دى معدل التحويل، بس برضه يعنى أيه ده، هو ده إللى بتقيس بيه هلى البوست بتاعك حقق النتيجة إللى أنت كنت عايزها ولا لأ، يعنى مثلا لو أنت عامل بوست و بتتكلم فيه عن منتج أنت بتقدمه و عايز الناس تشتريه و عملت رسال قوية بتحفز الناس انها تشترى و بعدها ماحدش أشترى او سألك على المنتج ... كده يبقى معدل التحويل بتاع البوست ده قليل، ده شرح بسيط لعامل مهم جدا فى العملية التسويقية بشكل عام.

هاشتاج HashTag: هو علامة ال " # " و من أبرز المواقع إللى بتستخد الهاش تاج طبعا تويتر و جوجل بلس و الفيس بوك و أنستجرام، الميزه الرئيسية للهاش تاج أنه بيسهل عملية تصنيف المواضيع إللى فى نفس المجال وبتحتوى على نفس الهاش تاج.

انباوند ماركيتنج Inbound Marketing: قبل أى حاجة الكلمتين دول ممكن علشان نشرحهم بالتفصيل ممكن نكتب فيهم كتب، بس بأختصار ده معناه " التسويق الضمنى " يعنى التسويق الغير مباشر و ده بيعتمد على قوة المحتوى إللى أنت بتقدمه.

 الوغاريتم Algorithm: الوغارتم هو مصطلح بيطلق فى مجال التسويق الالكرتونى بشكل كبير و بيبقى عبارة عن مجموعة من المعادلات والأرقام إللى بتحكم ظهور المحتوى إللى أنت بتنشره على أى من المواقع سواء موقع تواصل أجتماعى أو موقع عادى.

نيو فيدس News Feeds: المصطلح ده بيقصد بيه دايما الصفحة الرئيسية على أى موقع تواصل أجتماعى و إللى بيتم فيه نشر كل ما هو جديد سواء تم نشره بواستطك أنت أو أى من أصدقائك أو أى صفحة أخرى، بس بيختلف المسمى بتاعه من موقع لأخ يعنى فى الفيس بوك اسمه News Feeds بس فى تويتر أسمه Time Line .

social media optimization, SMO: المصطلح ده هو إللى بيلخص عملية التسويق عن طريق مواقع التواصل الأجتماعى، لأن ده معناه " هو مجموعة من التصرفات إللى بتم بغرض نشر منتجك أو خدمتك مستهدفا فئة معينة من العملاء مستغلا المحتوى إللى بتقدمه و بصورة المختلفة ".

بي تو بي B2B: و ده أختصار Business To Business و معناه أنك بتكون شركة و بتستهدف بشغلك شركة تانية، يعنى العملية التسويقية بتم بين شركتين و ليس شركة ومستهلك.

ترند Trend: هو أتجاه أو نزعه أتجاه شئ معين و بتستخدم على الأنترنت لرصد أتجاه الناس فى فتره معينه على شئ معين و من أكتر المواقع إللى بتهتم بالمصطلح ده هو موقع تويتر، مثلا ممكن نلاقى فى ماتش برشلونة و ريال مدريد الناس بتتفاعل على كلمة " Classico " وفى اللحظة دى بتعتبر الكلمة دى تريند و قيمة كل تريند بتزيد كل لما تفاعل الناس عليه بيزيد.

Analysis OR Insights: الكلمتين معناه الأحصائيات أو التحليل إللى أنت بتقوم بيه لمجال شغلك أون لاين و بتبقى أهم الحاجات إللى بتكون عامل مشترك فى كل الأحصائيات على مواقع التواصل الأجتماعى " عدد المتابعين، نسبة تفاعلهم معاك، المحتوى بتاعك بيوصل لناس قد أيه ".

Share of Voice: هو مدى أنتشار أسم المنتج بتاعك على الانترنت وبيتم قياسها دايما حسب عدد مرات ذكر أسم منتجك فى أى حوار بين الناس فى مواقع التواصل المختلفة.

Social customer service : هو خدمة العملاء بس عن طريق السوشال ميديا، علشان كده هتلاقى نفسك بتلتزم بردود بطريقه معينة فى أسرع وقت على عملائك والأهتمام بهم أول بأول.

سبام Spam: هى من أشهر الكلمات المتداولة على الأنترنت وبتوصف أنتشار رسائل وكلام على الأنترنت بشكل مكثف فى وقت قصير بدون أستئذان.

فيرال Viral: هو الأنتشار الفيروسى، والمصطلح ده بيوصف شكل انتشار أى محتوى بتقوم بنشره على الأنترنت و الكلمة وصفت نفسها بنفسها و بيكون أنتشار المحتوى ده بشكل كبير و بسرعة و بيعتمد أن المحتوى يكون بيعتمد على فكرة بتجذب تفاعل الناس وده بيزود أنتشار المحتوى زى مثلا أعلان Volvo إللى عمله فاندام

بد Bid: معناه مناقصة أو مزايدة و دى هتلاقيها لما تيجى تعمل أعلان وساعتها هيطلب منك تحدد ال bid إللى هتدفع على أساسه الفلوس وبيتم حسابه حسب نوعين و هما Per Click أو Per Impression .

بير كليك Per Click: الاعلان هنا بيكون حسب الضغطات إللى بتم على الأعلان بتاعك يعنى مقابل كل ضغطه بيتخصم من رصيدك المبغ إللى أنت حددته فى الل Bid، يعنى مثلا بتحدد مثلا أن الضغطة هتكون ب 0.01 $ يعنى بسنت واحد فقط و كل ضغطة هتبقى بسنت.

Per Impression: بيبقى حسب مرات الظهور، يعنى حسب عدد مرات ظهور أعلانك بيتم الخصم من رصيدك و بيتم دايما حسابها بال 1000 ظهور و لكل ألف ظهور أنت بتحدد ال Bid، يعنى مثلا الأعلان بتاعك هيظهر ألف مره و الألف مره دول هيكونوا مثلا ب 0.05 $ و نوع الأعلان ده ليه أستخدماته برضه بس لازم بكون مدروس قبل ما تبدأ فى تنفيذه.

EdgeRank: دى بعتبر الطريقة إللى الفيس بوك بينظم بيها ظهور أى بوستات على الNews Feeds  و برضه بيبقى أسمها Facebook Algorithm و ده لأن مش هينفع كل حاجة بتتنشر على الفيس بوك تظهر لكل الناس.

قد يهمك ايضا معرفة: معنى سوشيال ميديا

مصطلحات الجيل الجديد

هناك العديد  من مصطحات الجيل الجديد التي انتشرت في السنوات القليلة الماضية عبر مواقع التواصل الاجتماعي مثل فيسبوك وتويتر وانستقرام وتيكتوك وغيرها وابرز تلك المصطلحات هي:
الكراش: معنى كلمة كراش هو عبارة عن مصطلح تم اختراعه من قبل الشباب والبنات وهو كناية عن الحب المخفي أو من طرف واحد أو دليل على الإعجاب .

الإكس: معنى كلمة الاكس حيث يعد الإكس هو العلاقة السابقة أو الحب السابق، مهما مر عليه من وقت يظل اسمه الإكس .

شوجر دادى: معنى شوقر دادي تعبر ذلك المصطلح عن حب الفتيات الصغيرات والشابات لشخص يكبرهم في السن أي في عمر والدهم وهي تعتبر حبها له مثل والدها .

الفريند زون: يعد هذا المصطلح من أوائل المصطلحات التي ظهرت على السوشيال ميديا ، حيث تعبر به الفتاة أو الشاب عن الشخص الذي يحبها بينما تعتبره هي كصديق والعكس بالنسبة للشباب.

معنى كلمة Influencer: معنى كلمة انفلونسر حيث تعتبر من أشهر الكلمات التي باتت أوسع انتشاراً على السوشيال ميديا ، حيث أنها تطلق على كل شخص  لديه عدد كبير من المتابعين ، والمعجبين الذين يثقون برأيه كما أنه على دراية كبيرة بأسلوب الموضة الحديثة ، وكل ما يواكب العصر الجديد من أحداث مختلفة يمكن التعامل معها بطريقة عملية ، وتستغل صفحات الموضة ، والمواد التي تباع عبر الأنترنت هذا الأمر في أن تجعل هؤلاء الأشخاص وجهة لها ، عن طريق تسويقها لهذه المنتجات بطريقة مميزة ، ومقابل ثمن مادي ، أو مقابل هذه المنتجات .

معنى كلمة Vlogger: الفلوجر هو شخص يحاول إيصال فكرة معينة لمجموعة من الأِشخاص الذين يتابعونه ، ولكن من خلال الصوت والصورة وعبر تطبيق اليوتيوب تحديداً، وهناك العديد من الأشخاص الذين أصبحوا مشاهير في هذا الأمر في الفترة الأخيرة، وقد ساعدتهم هذه الشهرة على جني الأموال سواء من خلال نسبة المشاهدات التي يتقاضون عليها الأجر أو من خلال الترويج لشركات الكبرى من خلال فيديوهاتهم .

معنى كلمة Trendsetter: تعد هذه السيدة هي الأشهر في عالم السوشيال ميديا وليس الأكثر شهرة فقط وإنما الأكثر تميزاً كذلك، حيث أنها تخرج عن المألوف أو المتعارف عليه في أوساط الموضة وتحاول أن تزين ملا بسها بطريقة جديد لا تتشابه مع غيرها أبداً.

معنى Twitterati: يمكن أن يكون هذا الشخص مشهوراً ويمكن أن يكون شخصاً عادياً ويؤثر هذا الشخص في المجتمع بشكل كبير جداً وله دور فعال، حيث أن التوتيات التي يقوم بنشرها أو المنشورات يمكن أن تتحول من منشور عادي إلى حدث كبير أو قضية يتم النقاش حولها، وهذا يدل على مدى فعاليته في المجتمع، ومن المؤكد أن عدد متابعيه يصل إلى الملايين.

معنى Blogger: معنى بلوجر هو الشخصية التي تحاول دائماً أن تبدي اهتمامها بالشخص والمجتمع، وتحاول أن تظهر رأيها في أي موضوع من الموضوعات وعادة تكون المدونات التي من هذا النوع تتناول موضوعات معينة مثل السفر والموضة والأزياء  مثل موقع Blonde Salad Song of Style، وفي الغالب فإننا نجد أن البلوجر هي الشخصية التي حولت صفحتها الشخصية إلى مدونة عليها ملايين الأشخاص ويمكن أن تصبح أنفلونسر نتيجة لكثرة العدد على صفحتها

مواضيع اخرى مشابهه
 

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا على المصطلحات الفيسبوكية وجميع مصطلحات الجيل الجديد المتداولة واكثر مصطلحات السوشيال ميديا المنتشرة على الفيس بوك، لغة السوشيال ميديا، و مصطلحات الفيس بوك، يمكنك معرفة المزيد من الكلمات والصطلحات من خلال قسم معاني الكلمات .




close