معنى كلمة ميمز في السوشيال ميديا

ما معنى كلمة ميمز في السوشيال ميديا وفي اللغة العربية، حيث انتشرت في السنوات الاخيرة العديد من المصطلحات الغريبة في مواقع التواصل الاجتماعي مثل فيسبوك وتويتر وانستجرام وغيرها ومن ضمن تلك المصطلحات معنى ميمز.

 وسوف نشرح لكم في هذا الموضوع من موقع عرب فور نت ما معنى كلمة meme على السوشيال ميديا وبالانجليزي والمقصود بيها ايه وعلاقتها بالكوميكس وما الفرق بين الميمز و الطرول, يعني ايه ميمز في السوشيال ميديا، ما معنى كلمة memes بالعربية، ما معنى ميمز تويتر وليه انتشرت كدة على مواقع التواصل الاجتماعي.


معنى كلمة ميمز
معنى كلمة ميمز


معاني كلمات اخري

معنى كلمة ميمز بالانجليزي

معنى ميم بالانجليزي، كلمة ميم هي في الاصل كلمة انجليزية الاصل وتكتب بالانجليزي هكذا Meme وتعد من الكلمات الشائعة في اللغة الانجليزية، و معنى كلمة ميمز بالانجليزي هو عنصر ممتع أو مثير للاهتمام (مثل صورة أو مقطع فيديو مكتوب عليه) أو نوع من العناصر الذي ينتشر على نطاق واسع عبر الإنترنت.

معنى كلمة ميمز

معنى كلمة ميمز في السوشيال ميديا، حيث ان الميمز او الميم هي الصورة المضحكة، بمعنى مثلا لما تركب افيه من فيلم على صورة ده بيبقي اسمه ميم، ولما تكتب اي حاجة مضحكة على صورة ده كده ميم، وفي ميم من بانل واحد وفيه ميم من بانلين وفيه ميم من اكتر من كذة بانل.

والمقصود بالبانل هو عدد الصور اللي هتركبهم على بعض وتكتب عليهم علشان يطلع في الاخر الميم او الصورة المضحكة او الكوميكس يعني ممكن يكون في ميم مكون من صورة واحدة وميم مكون من صورتين فوق بعض او جنب بعض ومميم مكون من تلات صور او اكتر جنب بعضا وفوق بعض وهكذا، ولما يكون الميم مضحك اوي بعض المتابعين بيردوا عليها علي مواقع السوشيال ميديا ب معنى كلمة لول .

اصل وبداية الميمز mems و المميرز

الميم نوعين ميم عالمي وميم عربي فخلينا نتكلم عن الميم العربي تحديدا الميمز المصري لانه يعتبر اساس الميم العربي وده بقي بيرجع ظهوره لعام 2009 وكان الميم في 2009 عبارة عن صور اساحبي asa7be اللي كانت منتشرة في الفترة دى جدا، ولما بيبقي في ناس علي السوشيال ميديا مش فاهمين المقصود من ميم معينه او كوميكس معينة بيتقال عليهم نرم .

الفرق بين الميمز و الطرول

اما بالنسبة الى الفرق بين الميمز والطرول، معنى كلمة الميمز في السوشيال ميديا هي الصورة او الكوميك اللى متاخد من فيلم معين ومتركب عليه كلام يضحك او كابشن كوميدي فده اسمة ميم او كوميكس، ولكن عشان تعرف معنى كلمة ترول عليك بقراء موضوع معنى بترول من خلالك لقراءة لذلك المقال سوف تعرف الفرق بين المميز mems والترول Troll.

معنى ميمز و نودز

اما عن معنى ميمز ونودز فهي الصور اللي بتبقي مقتبسة من الافلام او المسلسلات او البرامج وبيتكتب على الصورة دي كلام مضحك وكوميدي وبيتقال على كوميك بردو وبيبقى اسمها بردو بطاقات ميمز وبالنسبة لمعنى كلمة نودز عليك بقراءة موضوع معنى نودز وكافة التفاصيل الخاصة بمعنى تلك الكلمة.

وفي نهاية المقال نكون قد تعرفنا ما معنى كلمة ميمز في السوشيال ميديا، ما معنى ميمز بالانجليزي، ما معنى memes بالعربي، ما معنى كلمة ميمز بالانجليزي، يعني ايه ميمز في السوشيال ميديا، واجبنا على كل الاسئلة المتعلقة بتلك الكلمة.




close